به گزارش شاتا، مجتبی خسروتاج پویش صادرات را الگوی خوبی از همکاری مراکز تحقیق و توسعه، مراکز آکادمیک، صنعتگران، فعالین اقتصادی و دولت توصیف کرد و مراکز تحقیق و توسعه و دانشگاهی را به همکاری با سازمان توسعه تجارت ایران در برگزاری چنین همایشهایی دعوت کرد.
وی توانمند سازی بنگاهها، شرکتها و افراد را در زمینه صادرات از مهمترین موضوعات در صادرات بیان کرد و افزود: ظرفیت سازی در بخشهایی چون خدمات الکترونیک، صنایع خلاق در اولویت برنامههای ما برای توسعه صادرات است همچنان که در بخش پتروشیمی و معدن شاهد هستیم ظرفیتسازیهایی که صورت گرفت، امروز به بار نشسته، به گونهای این دو بخش 22 میلیارد دلار صادرات از 47 میلیارد رقم کل صادرات غیرنفتی را تشکیل میدهد.
خسروتاج خلق الگوهای جدید در کسب و کار را یکی از روشهای ظرفیتسازی خواند و گفت: در مدلهای جدید کسب و کار میتوان با تعریف جدید ارتباط در زنجیره ارزش، تغییرات در ساختار بازاریابی و فروش کالا و تغییراتی از این دست، ظرفیت سازی کرد.
معاون صادراتی وزیر و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران در تشریح تلاشهای انجام شده در راستای توانمندسازی بنگاهها بیان کرد: در سال 95 ، 8 هزار واحد صادراتی، رقم 44 میلیارد دلار را برای صادرات غیر نفتی رقم زدند که این تعداد با 37 درصد افزایش در سال 96 به 11 هزار واحد صادراتی و 47 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی رسید.
وی افزود: همچنین در سال 95، 2 هزار و 550 صادرکننده، بیش از یک میلیون دلار صادرات داشتند که در سال 96 این تعداد به 2800 صادرکننده رسید که نشاندهنده افزوده شدن 200 واحد به صحنه صادرات کشور هستیم اما این تعداد در مقایسه با کشورهای توانمند صادراتی مانند آلمان که با جمعیتی مشابه ایران، حدود صدهزار فعال صادراتی دارد، ناچیز است
خسروتاج در پایان سخنانش، بر اهمیت تناسب ظرفیتسازی با تولید کالا و خدمات تاکید کرد و گفت: رسیدن به هدفگذاری رشد 22درصدی صادرات در سال جاری، نیازمند افزایش 20 درصدی فعالین اقتصادی و بنگاههای صادراتی است که با حضور استارتاپها و فعالین اقتصادی و برگزاری اینگونه نشستها در راستای توسعه صادرات ما را در رسیدن به هدف یاری خواهد کرد.
کد: 50015098
زمان انتشار: سه شنبه 4 اردیبهشت 1397 11:30 ق.ظ
تعداد نمایش: 25