بخشی از وظایف سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، حمایت توأمان از فرآیند تولید و مصرف میباشد مضافاً با توجه به قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان نگاه به تولیدکننده از منظر مصرفکننده و بالعکس به عنوان یکی از وظایف مهم این سازمان تلقی میشود و به موازات کنترل و نظارت بر بازار و برخورد با اخلالگران بازار، از بنگاههای تولیدی و خدماتی که در راستای احترام و توجه بیشتر به خواست مشتری فعالیت میکنند، به عنوان واحدهای اقتصادی برگزیده در رعایت حقوق مصرف کنندگان، تقدیر می شود.
سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان روز 9 اسفند را به عنوان روز ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان در تقویم رسمی کشور ثبت و از سال 1380 تاکنون طی 16 دوره، بنگاه های اقتصادی برگزیده در حوزه رعایت حقوق مصرفکننده را طی مراسمی با حضور مسئولان ارشد نظام و مدیران بنگاه های اقتصادی، به جامعه معرفی نموده و با اعطای گواهینامه و تندیسهای ملی رعایت حقوق مصرفکنندگان از آن ها تقدیر نموده است .
هدف گذاری اصلی این همایش افزایش انگیزه و حساسیت در تولیدکنندگان کالا و ارائهدهندگان خدمات برای رعایت بیشتر حقوق مصرفکنندگان، افزایش رقابت پویا و سازنده بین تولیدکنندگان در جهت ارائه محصولات با کیفیت برتر، تحویل به موقع کالا و خدمات و ارائه مطلوب خدمات قبل، حین و پس از فروش به مشتری، ارتقای استاندارد در نظام تولید و توزیع، قیمت عادلانه، افزایش اعتماد مصرفکنندگان به استفاده از کالاها و خدمات داخلی و با کیفیت مناسب و در نهایت تلاش برای احراز صلاحیت بنگاههایی است که رعایت مصادیق حقوق مصرف کنندگان در تولید محصولات و خدمات آنها، برای جامعه، ملموس و مشهود باشد.
بدیهی است شرایط لازم برای موفقیت یک بنگاه اقتصادی برای ورود به بازارهای ملی، منطقه ای و بین المللی، موفقیت در جلب رضایت مشتری داخلی است و این موضوع مهم با ارزیابی و سنجش عملکرد بنگاه های اقتصادی توسط یک شیوه علمی سنجش محقق می شود. ارزیابیهای میدانی حاکی از آن است که رغبت به استفاده از کالاها و خدماتی که دارای تاییدیه از مراجع ذیصلاح نظارتی داخلی و بینالمللی میباشند و همزمان در مورد ارایه خدمات قبل، حین و پس از فروش پیشگامند، در میان عموم مصرفکنندگان در حال افزایش است و در صورتی که کیفیت مناسب و استاندارد بودن محصولات و خدمات آنها برای جامعه مصرفکننده ملموس باشد؛ به گونه ای که مصرفکننده آن را احساس نموده و رضایت ایشان جلب شود، حرکت به سمت تولید مشتری مدار و هدایت جریان تولید به سمت خواست و نیاز مشتری با شتاب بیشتری پیش خواهد رفت و انتخاب بنگاههای برتر در این حوزه، موجب بهبود مستمر ارتباط میان تولیدکنندگان و عموم مصرفکنندگان در جامعه خواهد شد.
فرآیند سنجش و ارزیابی این همایش، هر سال از مردادماه آغاز و تا معرفی و برگزاری همایش در 9 اسفند ماه هر سال ادامه مییابد. سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به عنوان متولی مدیریت عالی برگزاری این همایش در مرداد ماه هر سال طی فراخوانی از کلیه بنگاه های اقتصادی واجد شرایط دعوت می نماید که به منظور شرکت در فرآیند مذکور به صورت داوطلبانه نسبت به ثبت نام اقدام نمایند. متعاقب ثبت نام بنگاه های اقتصادی متقاضی، گزارش و مدارک و مستندات لازم از شرکت ها اخذ می شود. بعد از اقدامات مذکور، فرآیند ارزیابی بنگاههای اقتصادی با حضور مدیران ذیربط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان و همچنین نمایندگان دستگاهها و نهادهای ذیمدخل در حوزه کنترل و ارزیابی عملکرد بنگاههای اقتصادی از جمله: وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، سازمان ملی استاندارد، بانک مرکزی، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، سازمان توسعه تجارت ایران، سازمان برنامه و بودجه و انجمن ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان که به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری اعطای گواهینامه و تندیس انتخاب شده اند، انجام می شود. به منظور ارزیابی عملکرد بنگاه های اقتصادی متقاضی و شناسایی و انتخاب بنگاه های اقتصادی برتر، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با حضور نمایندگان دستگاه ها و سازمان های مذکور، اقدام به برگزاری جلسات منظم کمیته فنی و شورای سیاستگذاری مینماید.
فرآیند ارزیابی و انتخاب این بنگاهها، بر اساس شاخصها و مفاد مندرج در آییننامه اعطای گواهینامه و تندیسهای ملی رعایت حقوق مصرفکنندگان انجام می شود. شاخصهای سنجش و ارزیابی بنگاههای متقاضی به منظور اعطای گواهینامه و تندیس، به صورت کلی شامل : رعایت ضوابط قیمت گذاری، کیفیت، توزیع و خدمات فروش ( قبل، حین و پس از فروش) و اطلاع رسانی مناسب به مشتری و کسب رضایت مشتری می باشد که این شاخصها به تفکیک برای ارزیابی واحدهای تولیدی و خدماتی، در آیین نامه مربوط ارائه شده است. در بخش اعطای گواهینامه رعایت حقوق مصرف کنندگان، زیرشاخص هایی همچون : داشتن پروانه بهرهبرداری و مجوزهای بهداشتی (پروانه ساخت و نشان ایمنی و سلامت)، پروانه کاربرد علامت استاندارد ملی ایران و سایر استانداردهای ملی و بین المللی، قیمتگذاری کالا و خدمات بر طبق ضوابط سازمان حمایت، تلاش در جهت کاهش یا حداقل ثابت نگه داشتن قیمت تمام شده کالاها از طریق افزایش تولید و بهرهوری، بهرهمندی از IT و تجارت الکترونیک در فرآیند تولید و ارائه خدمات، تنوع و نوآوری در محصول، اطلاعرسانی مناسب درباره قیمت کالاهای تولیدی و خدمات، دارا بودن نظام رسیدگی به شکایات و نظرات مصرفکنندگان و جبران خسارات ناشی از خرید کالا و خدمات، وجود ساختار توزیع و فروش کالا یا ارائه خدمت و وجود نمایندگی در حداقل 10 استان در سطح کشور، ارایه دفترچه راهنما، ضمانتنامه، استفاده از بستهبندی مناسب و خدمات مطلوب پس از فروش، نداشتن تخلف اقتصادی در مراجع ذیصلاح و ... وجود دارد. همچنین در بخش اعطای تندیس رعایت حقوق مصرفکنندگان، که به عنوان یک نشان و نماد بالاتر از گواهینامه و در سه سطح طلایی، نقرهای و برنزی اعطا میگردد؛ بنگاههای اقتصادی برای دریافت آن میبایست حداقل در 2 سال متوالی یا 3 سال غیرمتوالی موفق به دریافت گواهینامه شده باشند، 90 امتیاز از مجموع امتیازهای اعطای گواهینامه را کسب کرده باشند و دارای میزان رضایتمندی مشتری 90 درصد و بالاتر بوده و گستره توزیع محصولات و خدمات در حداقل 20 استان در سطح کشور را داشته باشند. امتیازات شاخصهای اختصاصی تندیس شامل مواردی از قبیل افزایش بهرهوری و کاهش هزینه تولید، ارتقای کمی و کیفی کالا و خدمات پس از فروش، داشتن واحد تحقیق و توسعه (R&D)، نوآوری، صادرات، استفاده از تکنولوژی مدرن و بهبود سطح تکنولوژی و ... می باشد.
بعد از انتخاب و معرفی بنگاه های اقتصادی برتر توسط کمیته فنی و اعضای شورای سیاستگذاری، مقدمات برگزاری همایش فراهم و در نهایت، همایش مذکور در 9 اسفند با حضور مسئولان کشوری برگزار می شود. یکی از مشخصه های اصلی این همایش، حضور داوطلبانه بنگاه های اقتصادی است و آمار متقاضیان نشان می دهد چه تعداد بنگاه اقتصادی در سطح ملی، مطابق ارزیابی خود، فعالیتی در راستای حقوق مصرف کنندگان داشته اند. تلاش بنگاههای اقتصادی برای حضور در این همایش منجر به تلاش در جهت افزایش سطح عمل به خواستهای مصرفکنندگان می شود.
آمار دوره های قبلی این همایش نشان می دهد که تعداد شرکت های متقاضی دریافت گواهینامه و تندیس های ملی رعایت حقوق مصرف کنندگان، از 32 شرکت در سال 1380، به 703 شرکت در سال 1395 رسیده که گویای رشدی در حدود 22 برابری و تعداد شرکتهای منتخب، از 6 شرکت در سال 1380، به 117 شرکت در سال 1395 رسیده که گویای رشدی در حدود 19 برابری است.
کد: 50014508
زمان انتشار: چهارشنبه 9 اسفند 1396 08:03 ق.ظ
تعداد نمایش: 49