از سوی قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی و صنایع کشاورزی؛ سیاست های تنظیم بازار جهاد کشاورزی برای نوروز ۹۶ اعلام شد

از سوی قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی و صنایع کشاورزی؛ سیاست های تنظیم بازار جهاد کشاورزی برای نوروز ۹۶ اعلام شد

به گزارش خبرنگار ایانا، علی اکبر مهرفرد، عصر امروز در نشستی خبری با اصحاب رسانه که برخی از آن ها پرسش های خود را منحصر به موضوع پرتقال و مرغ در آستانه نوروز کرده بودند، با بیان این که رویکرد وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار محصولات کشاورزی، حمایت هم زمان از حقوق تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است، اظهار کرد: بازار محصولات کشاورزی از مرحله تولید محصول تا عرضه در بازارهای داخلی و خارجی و سفره مردم باید ساختار نظام مند داشته باشد و بر مبنای زنجیره های تولید شکل بگیرد.

وی در مورد راهکار تحقق این مهم بر لزوم ایجاد و تقویت تشکل های قدرتمند برای مدیریت و تنطیم بازار داخلی و صادرات محصولات کشاورزی تاکید کرد.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی و صنایع کشاورزی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در ۳ سال اخیر به منظور افزایش تولید و صادرات محصولات کشاورزی و کاهش واردات اقلام غیر ضروری که در سال های پیش از ۹۲ به حجم گسترده ای رسیده بود، گفت: در این مدت با اقدامات مختلف صورت گرفته، تراز تجاری بخش کشاورزی نزدیک به ۵ میلیارد دلار بهبود یافته و از منفی ۸.۱ میلیارد دلار در سال ۹۲ به منفی ۳,۴ میلیارد دلار در سال ۹۴ خورشیدی کاهش یافته که بر اساس قرائن موجود، پیش بینی می شود این تراز تا پایان سال جاری به کمتر از منفی ۳ میلیارد دلار برسد.

وی با اشاره به مصادیق مختلف راهبردهای لازم گفت: به دنبال آن هستیم با مجموعه برنامه ها و اقدامات این تراز را تا چند سال آینده به صفر برسانیم.

مهرفرد با اشاره به خسارت سرمای پاییز امسال به مرکبات شمال کشور و مباحث پیرامونی متعاقب آن خاطرنشان کرد: براساس مصوبه کارگروه ستاد تنظیم بازار، مقرر شده مقدار محدودی پرتقال توسط شرکت نهاده های دامی "جاهد، به عنوان کارگزار دولتی کارگروه تنظیم بازار وارد شود تا در صورت افزایش قیمت ها خارج از نرخ منطقی و معقول، در شب عید به منظور تنظیم بازار عرضه شود.

این مقام مسوول در وزارت جهاد کشاورزی در مورد دلیل انتخاب "جاهد" به عنوان کارگزار وارد کننده میزان تعیین شده پرتقال های وارداتی - که مهرفرد احتمالا به دلیل پیشگیری از سوء استفاده دلالان زیر بار فشار چند خبرنگار برای اعلام میزان واردات و نرخ پرتقال های وارداتی تعیین شده نرفت - توضیح داد: این کارگزار با نظر ستاد تنظیم بازار - به عنوان کارگزاری دولتی که شبهه ایجاد رانت از سوی بخش خصوصی ایجاد نشود - با دریافت فقط حق العمل کار مصوب سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، مبادرت به تامین میزان مصوب جهت تنظیم بازار شب عید و پیشگیری از ایجاد بحران در بازار مرکبات مردم در نوروز ۹۶ کرد. لذا میزان مجوز واردات محدود و کنترل شده پرتقال، در آینده اعلام خواهد شد.

مهرفرد در واکنش به پرسش خبرنگار واحد مرکزی خبر نیز که از قول رییس سازمان تعاون روستایی ایران مدعی شد ستاد تنظیم بازار برای پرتقال والنسیای جنوب نرخ ۴۲۰۰ تومان را تصویب کرده است؛ از اساس هرگونه نرخ گذاری از سوی این ستاد را تکذیب کرد و گفت: احتمالا منظور آقای صفایی، تعیین نرخ برای میزانی محدود و جهت روزهایی خاص بوده است و ارتباطی به توزیع پرتقال در ایام نوروز ۹۶ ندارد.

وی با بیان این که واردات محدود مرکبات، فقط محدود به ایام شب عید بوده و با رعایت کامل ضوابط قرنطینه گیاهی صورت می گیرد، پیش بینی کرد این واردات از افزیش قیمت مرکبات شب عید جلو گیری کند و موجب تعادل قیمت این محصولات بدون وارد شدن خسارت به باغداران و در عین حال سوء استفاده دلالان از کاهش میزان پرتقال سالم و با کیفیت در بازار شود.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی و صنایع کشاورزی با اشاره به این که برای شب عید گوشت و مرغ به اندازه کافی ذخیره سازی شده و در صورت نیاز در بازار عرضه می شود، گفت: برای تنظیم بازار شب عید به میزان کافی برنج، روغن و شکر با قیمت مصوب کارگروه تنظیم بازار عرضه می شود و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

مهرفرد که از لحن برخی گفته هایش، می شد نگرانی او بابت شکل درج اخبار برخی رسانه ها به نحوی که بیش تر به تنش و سوء استفاده دلالان کمین کرده در خروجی اخبار این نشست نشسته اند بیانجامد احساس کرد، اظهار امیدواری نمود تا رسانه ها به جای کاشتن بذر یاس و نامیدی در دل مردم، واقعیات را با ملاحظه امید بخشی منتشر کنند تا موجب نگرانی غیر واقعی در اذهان مردم نشود.

مهرفرد همچنین در مورد قیمت گوشت قرمز و مرغ نیز با اشاره به میانگین قیمت گوشت مرغ در سال ۹۲ که ۶۲۶۶ تومان بوده و امروز به ۶۸۷۲ تومان افزایش یافته است که گویای تنها رشد ۷ درصدی است، اظهار کرد: با این وجود شگفت انگیز است که برخی رسانه ها با تیترهای اعجاب آوری مانند "مرغ پرواز کرد!"، ناخواسته به ایجاد شبهه و تنش در بازار و سوء استفاده جمعی دلال کمک می کنند.

البته مهرفرد در بخشی از این نشست هم کوشید رسانه ها را به ترغیب مردم برای تغییر فرهنگ استفاده از گوشت های گرم به گوشت های منجمد مرغ و گوساله که در شرایط مطمئن تولید و توزیع می شوند مجاب کنند زیرا به لحاظ سیاست های تنظیم بازار نیز- به نسبت گوشت گرم- امکان مدیریت با ثبات و بیشتری برای دولت فراهم می کنند./


پیوست ها

کد: 50011571

زمان انتشار: یکشنبه 8 اسفند 1395 04:53 ق.ظ

تعداد نمایش: 24

آخرین شماره ماهنامه آفتابگردان

آدرس: تهران- خیابان شهید مطهری - خیابان گلریز - پلاک 25 - طبقه 5

تلفن: 02188326383

فاکس: 02188326089

 

 

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انجمن صنفی صنایع روغن‌نباتی ایران بوده و انتشار مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است | کپی‌رایت © 2008- 2017.