ایجاد سامانه اعطای مجوز برگزاری نمایشگاه‌ها/آمریکا یکی از بزرگترین واردکنندگان روغن پالم دنیاست

ایجاد سامانه اعطای مجوز برگزاری نمایشگاه‌ها/آمریکا یکی از بزرگترین واردکنندگان روغن پالم دنیاست

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس محمدرضا مودودی امروز در همایش صنعت نمایشگاهی که در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد گفت: در طول 2 دهه گذشته صنعت ما به سمت صادراتی شدن پیش رفته است و ما این ظرفیت صادراتی را پیدا کرده‌ایم که بتوانیم سهم صادراتی خودمان را در بازارهای جهانی افزایش دهیم و از کشوری که به شدت به واردات وابسته بوده است امروز تبدیل به کشوری  شده‌ایم که صادرکننده بسیاری از محصولات هستیم. 

وی افزود: امروز بسیاری از کشورهای نفت خیز منطقه اقتصاد تک محصولی وابسته به نفت  دارند در حالی که ما بیش از همه این کشورها صنعتی هستیم و این دستاورد بزرگی است که اگر ابزارهای آن که نمایشگاه است نبود قطعا نمی‌توانستیم سهم بازار را در صحنه بین‌المللی افزایش دهیم. 

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: نوپایی صادرات می‌طلبد که ابزارهای آن هم توسعه یابد زیرا اگر قرار است کشوری باشیم که سهم صادراتمان افزایش یابد نیازمند به ابزار حرفه‌ای هستیم. 

وی افزود:  ما وقتی صحبت از بازار منطقه می‌کنیم صحبت از یک بازار هزار میلیارد دلاری است بنابراین وقتی انتظار داریم که تولید و بخش صنعتی ما در این عرصه رقابت کند باید برای رقابت‌پذیری این بخش تمام ارکانی که در کنار بخش تولید مطرح می‌شود رقابتی شود و در این خصوص بانک‌های ما، دولت ما و قوانین ما باید رقابتی باشد و در عین حال ابزارهای ترویج و توسعه تجارت باید رقابتی باشند. 

مودودی بیان داشت: نمی‌توان با ابزارهای قدیمی خودمان را حرفه‌ای در عرصه بازار معرفی کرد. 

وی افزود: آیا واقعا نقش نمایشگاه در عرصه بین‌المللی آن قدر اثربخش بوده است که ما بتوانیم بگوییم امروز بخش عمده‌ای از صادرات این کشور در حال حاضر مدیون صنعت نمایشگاهی ما است. 

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: آیا اساسا صنعت نمایشگاهی در کشور ما شکل گرفته است؟ کدام تشکل پیوسته قدرتمند در این عرصه این فضا را راهبری می‌کند؟ چرا بعد از دو دهه فعالیت های نمایشگاهی هنوز اتحادیه قدرتمندی در حیطه نمایشگاهی نداریم؟ چرا سهم نمایشگاه‌های خارجی نسبت به داخلی بسیار پایین است؟ چقدر می‌توانیم مطمئن باشیم که افت و رشد صادرات مدیون بخش صنعت نمایشگاهی است؟ 

وی افزود: ما نیاز داریم که بعد از دو دهه یکبار در چنین نشست‌هایی صنعت نمایشگاهی را آسیب‌شناسی کنیم و اگر صنعتی خودش را می‌خواهد برای معرفی به صنعت نمایشگاهی بچسباند انتظار این است که صنعت نمایشگاهی هم خودش را خوب معرفی کند؟ 

مودودی بیان داشت: بنابراین برای این منظور باید برنامه‌ای مدون تعریف شود و کارشناسان مختلف برای بدست آوردن یک نظام یکپارچه در این زمینه برنامه ریزی کنند. 

* ایجاد اتحادیه در عرصه صنعت نمایشگاهی 

وی افزود: سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی قانونی صدور مجوزهای نمایشگاهی و مدیریت این صنعت برنامه‌های مشخصی دارد و اولین برنامه این سازمان این است که یک اتحادیه قدرتمند در عرصه صنعت نمایشگاهی ایجاد شود و در این قضیه ما کاملا همراه با بخش خصوصی هستیم. 

مودودی بیان داشت: مساله دومی که در سازمان توسعه تجارت در این بخش دنبال می‌شود این است که دیگر دوره برگزاری نمایشگاه‌ها بصورت خالص تمام شده است و ما نمی‌خواهیم این رویکرد قدیم را تکرار کنیم. 

وی افزود: نمایشگاه در حال حاضر تبدیل شده به تایم شرینگ یک سری شرکت‌های خاص بنابراین اگر ما بخواهیم این وقت را از یک شرکت بگیریم و به یک شرکت دیگری بدهیم متهم می‌شویم که حق آن شرکت را ضایع کرده‌ایم. 

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: اگر برخی در عرصه اجرا و برگزاری نمایشگاه فکر می‌کنند که آنچه آن‌ها برگزار می‌کنند حق آنهاست این یک بحث فلسفی است، اساسا اگر این حق آنهاست پس سازمان توسعه تجارت ایران اجازه ندارد که مجوز صادر کند زیرا حق است و اگر حق است من نمی‌توانم آن حق را ناحق کنم و اگر سازمان توسعه تجارت متولی صدور مجوز براساس یک سری پارامترهاست پس دیگر نباید عنوان حق را در این زمینه بکار برد. 

مودودی با تاکید بر اینکه این حق اصلا وجود ندارد و این حق متعلق به همه است، گفت: برای برگزاری نمایشگاه‌ها باید شاخص‌های عملکرد ملاک باشد و این شاخص‌ها اگر مثبت بود قطعا اجازه برگزاری نمایشگاه داده می‌شود. 

وی افزود: بنابراین سامانه‌ای در سازمان توسعه تجارت ایجاد شده که براساس شاخص‌هایی که در این سامانه تعریف شده انتخاب می‌کنیم که چه کسی استحقاق برگزاری یک عنوان نمایشگاهی را خواهد داشت. 

مودودی بیان داشت: رویکرد ما در شاخص‌ها این است که نمایشگاهی که در خدمت صادرات و تولید داخلی باشد حمایت شود بنابراین برای تبدیل از یک تایم شرینگ به نمایشگاه حرفه‌ای باید شاخص‌ها در یک بازه زمانی یکساله بررسی شود. 

سرپرست سازمان توسه تجارت ایران با تاکید بر اینکه ما باید حضور خود را در عرصه بین‌المللی پررنگ کردگفت: ما در داخل کشور حدود 80 عنوان نمایشگاه برگزار می‌کنیم اما در خارج از کشور نمایشگاه‌ها حدود 10 عنوان است 

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه دائمی در عراق گفت: این رویکرد در کشورهای هدف دیگر مثل عمان در حال پیگیری است. 

مودودی با ضرورت تاکید بر آموزش در بحث تجارت خارجی گفت: متاسفانه بسیاری از صادرکنندگان ما نمی‌توانند به خوبی محصولات خود را معرفی کنند بنابراین لازم است که شرکت‌کنندگان در نمایشگاه‌های خارجی دوره‌های آموزشی لازم را بگذرانند. 

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه به علت عدم ارتباط بین تولید کننده و مصرف‌کننده این فاصله را شایعات می‌تواند پرکند، بیان داشت: این مساله می‌تواند به کل صنعت صدمه بزند و در روغن پالم این اتفاق افتاد و روغن پالم به عنوان یک روغن ناسالم معرفی شده است. 

وی با بیان اینکه یکی از بزرگترین واردکنندگان روغن پالم در دنیا آمریکا است بیان داشت: سالانه نزدیک به یک میلیارد دلار واردات پالم دارد در حالی که ما با حرف‌های مختلف فضایی را ایجاد کرده‌ایم که می‌تواند یک صنعت را نابود کند. 

مودودی اظهار داشت: حتما باید محوریت برگزاری نمایشگاه‌ها صادراتی و مدیریت واردات باشد. 

وی با اشاره به اینکه در سطح کشور نمایشگاه‌های زیادی فاقد کیفیت و استاندارد ایجاد می‌شود، گفت: در قانون گفته شده که مجوز برگزاری نمایشگاه‌ها را باید سازمان توسعه تجارت ایران بدهد اما قانون در خصوص اینکه در صورت برگزار چنین نمایشگاهی چه برخوردی باید با آن داشته باشد سکوت کرده است. 

کد: 50018227

زمان انتشار: دوشنبه 15 بهمن 1397 08:34 ق.ظ

تعداد نمایش: 47

آخرین شماره ماهنامه آفتابگردان

آدرس: تهران- خیابان شهید مطهری - خیابان گلریز - پلاک 25 - طبقه 5

تلفن: 02188326383

فاکس: 02188326089

 

 

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انجمن صنفی صنایع روغن‌نباتی ایران بوده و انتشار مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است | کپی‌رایت © 2008- 2017.