یک مسئول در سازمان حمایت اعلام کرد: گران‌فروشی و کم‌فروشی در صدر تخلفات اصناف

یک مسئول در سازمان حمایت اعلام کرد:  گران‌فروشی و کم‌فروشی در صدر تخلفات اصناف

سرپرست معاونت بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: طی 9 ماهه ابتدای امسال بیش از 182‌هزار فقره شکایت مردمی در بخش کالا و خدمات دریافت و رسیدگی شد که از مجموع شکایات قابل پیگیری 84‌درصد آن به بخش کالا و 16‌درصد دیگر به خدمات مربوط می‌شود.وحید منایی، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: براساس آمار اعلام شده در این مدت گران‌فروشی، کم‌فروشی، عدم درج قیمت و عدم صدور فاکتور به ترتیب در صدر بیشترین تخلفات صورت گرفته قرار داشته‌اند. وی افزود: از کل شکایات واصله 42‌درصد از شکایات منتج به رأی نهایی شد و 70‌درصد نیز به‌صورت تلفنی دریافت و رسیدگی شده است. منایی درباره مدت زمان رسیدگی به شکایت گفت: اگر موضوع شکایت، گران‌فروشی اقلام کالایی باشد مردم از طریق ارتباط تلفنی با 124 و ارائه نشانی دقیق واحد صنفی شکایت خود را ثبت می‌کنند که در این خصوص بازرسان در کمترین زمان ممکن در واحد صنفی حضور می‌یابند و موضوع را رسیدگی می‌کنند. سرپرست معاونت بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ادامه داد: چنانچه شکایت در مورد کیفیت، کمیت یا عدم ارائه خدمات مناسب و گارانتی کالایی مانند خودرو، لوازم خانگی و... باشد به دلیل لزوم بررسی کارشناسی بیشتر یا استعلام حقوقی که نیازمند زمان بیشتری است، باید به‌صورت حضوری یا کتبی و با ارائه اسناد و مدارک مستند با مراجعه به ستاد خبری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تنظیم شود. وی با تاکید بر اهمیت مشارکت مردم در نظارت بر بازار نیز گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به منظور بهره‌مندی از ظرفیت مشارکت‌های مردمی در کنترل و نظارت بر بازار، طرح ملی ناظران افتخاری مورد ارزیابی و بازنگری قرار می‌گیرد. منایی در عین حال بیان کرد: از آنجاکه نهادهای حاکمیتی در زمینه اعمال نظارت بهینه بر بازار مصرف کالا وخدمات باید ازطرق مختلف نقش و مسئولیت خود را متناسب با شرایط روز اقتصادی و باتوجه به نیازها و خواسته‌های مردم محقق کنند، بنابراین در این ارتباط با برنامه‌ریزی به عمل آمده از سوی سازمان حمایت زمینه استمرار مشارکت موثر مردمی از طریق به‌روزرسانی طرح ملی ناظران افتخاری متعهد ایجاد شده است. این مقام مسئول با بیان اینکه اجرای اولیه این طرح از سال 1378 و در سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت کالا، توزیع و خدمات انجام شده و کماکان با ادغام سازمان مذکور در سازمان حمایت نیز استمرار دارد، عنوان کرد: در طول این مدت با بهره‌گیری از سیستم‌های کنترلی و نظارتی، جذب و آموزش نیروهای مردمی ضمن نظارت نامحسوس بر بازار، اخبار و اطلاعات تغییر و تحولات بازار کالا و خدمات از طریق آنان به دست آمده و علاوه بر به‌کارگیری و مهار شوک‌های قیمتی و کمبود احتمالی اقلام کالایی حساس درآن مقطع زمانی، دستمایه تهیه گزارش‌های لازم برای تصمیم‌گیری مقتضی مسئولان در بخش اقتصادی کشور می‌شود. منایی همچنین اظهار کرد: با به‌روز‌رسانی و نوین‌سازی این طرح و برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی و ایجاد سرعت عمل در دریافت و رسیدگی به گزارش تخلفات واحدهای اقتصادی، تمامی همکاران مجری در بخش ناظران افتخاری به‌صورت غیرمحسوس عمل کرده و صرفا از طریق کد شناسایی که در اختیار آنها قرار دارد می‌توانند با سامانه 124 نسبت به انعکاس گزارش تخلفات اقدام کنند. وی درباره نحوه ارزیابی ناظران نیز توضیح داد: با توجه به شاخص‌های مرتبط، عملکرد این ناظران به‌صورت مستمر و در هر فصل ارزیابی شده و در صورت عدم فعالیت مورد انتظار، ادامه فعالیت آنها منتفی و کد تخصیصی باطل خواهد شد. سرپرست معاونت بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت افزود: مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف صنفی و تضییع حقوق می‌توانند با مراجعه به ستادهای خبری مستقر در سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور یا با شماره تلفن 124 نسبت به طرح و تنظیم شکایت خود اقدام کنند. همچنین با توجه به عملکرد سیستم اینترنتی، مردم می‌توانند با مراجعه به این پورتال نسبت به طرح شکایت اقدام کنند.   منبع: فرصت امروز

کد: 50011369

زمان انتشار: یکشنبه 11 بهمن 1394 06:10 ق.ظ

تعداد نمایش: 19

آخرین شماره ماهنامه آفتابگردان

آدرس: تهران- خیابان شهید مطهری - خیابان گلریز - پلاک 25 - طبقه 5

تلفن: 02188326383

فاکس: 02188326089

 

 

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انجمن صنفی صنایع روغن‌نباتی ایران بوده و انتشار مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است | کپی‌رایت © 2008- 2017.