به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یزدان سیف امشب در مراسم گرامیداشت هفته حملونقل و انعقاد قرارداد و تفاهمنامه سرمایهگذاری 1800 میلیارد تومانی بخش خصوصی در بنادر، اظهار داشت: سرمایه بخش حملونقل، داشتههای ریلی، جادهای، دریایی، هوایی و لجستیکی است.
وی ادامه داد: سرمایههای فیزیکی بخش حملونقل در بخشهای جادهای، ریلی و دریایی 30 میلیون میلیارد ریال در بخش حملونقل است که ضبط شده است و این غیر از تعداد کشتیها است.
سیف ادامه داد: اگر این سرمایه در بخشهای اقتصادی متناظر آن و سهم حملونقل و لجستیک در تولید ناخالص داخلی را بررسی کنیم متوجه میشویم که سهم 7 درصدی بخش لجستیک و حملونقل کشور از GDP به نسبت سرمایههای ضبط شده در این بخش اندک است.
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران افزود: مهمترین رکن رقابتپذیری در جوامع رکن بهرهوری است. ما لبه تکنولوژی هستیم، تنها نکتهای که قادر است هزینههای تمام شده ما را کاهش دهد هزینههایی است که هزینه مبادله ما را کاهش میدهد. ما گلوگاه لجستیک داریم، بنابراین قیمت تمام شده ما بالا است.
وی افزود: در بخش کالاهای اساسی در 9 ماه اول امسال تا 25 آذر 15 میلیون تن کالا وارد کشور شده است که این مقدار نسبت به منابع، حجم اندکی است.
سیف افزود: امروز در بخش حملونقل خصوصاً حملونقل دریایی از کرانهها برای حمل داخلی استفاده نمیکنیم، در همین استانهای مصرفکننده گندم که کرانه دارند نظیر هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و گیلان 1.2 میلیون تن جابهجایی گندم به این مقاصد وجود دارد، اما ظرفیت حمل کرانهای فراهم نیست.
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران افزود: گالری صادرات سیلوی بندر امام خمینی ما دچار مشکل شد و هنوز رفع نشده است و اگر این سیلو در اختیار ما بود زودتر مشکل آن را رفع میکردیم.
وی ادامه داد: در مقوله کالاهای اساسی به شدت میتوانیم الگوهای با سلایق متخصصان لجستیک پیادهسازی کنیم. ما میخواهیم آن باشیم که سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان لجستیک پیشرفته میخواهد. ما گازوئیل لیتری 300 تومان داریم، اما در حمل دریایی دلار 10 هزار تومانی لازم است.
سیف افزود: بار ما از خوزستان سوار کامیون میشود و به سیستان و بوشهر و فارس میرود. باید این میزان بار به سمت دریا سوق یابد.
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: از سازمان بنادر و دریانوردی میخواهیم سهم کالای اساسی در بنادر برای ما مشخص کند، ما باید سهم کم ریسکی انتخاب کنیم.
وی تأکید کرد: کاهش هزینههای ما در حوزه دریا و بنادر مهم است، ما آماده گفتوگو با سازمان بنادر برای رسیدن به جایگاه مطلوب هستیم تا در گام اول سهم حملونقل از GDP افزایش یابد و سهم حمل دریایی در حمل کالای اساسی افزایش یابد که تسهیلسازی و کاهش هزینهها در این امر بسیار مثمر ثمر است.
کد: 50017897
زمان انتشار: شنبه 1 دی 1397 12:06 ب.ظ
تعداد نمایش: 27